Czym jest lojalność ?
Lojalność to w najprostszych słowach wzajemna wierność osób, której fundamentem są zaufanie
i uczciwość w kontaktach międzyludzkich. Zdobycie lojalności pracownika jest trudne, niekiedy czasochłonne i wymaga ciągłej czujności. Co więcej lojalność pracownika nie jest dana pracodawcy raz na zawsze, co oznacza, że należy o nią nieustannie zabiegać.
8 sposobów na zbudowanie lojalność Pracownika?
W wielu firmach nadal panuje przekonanie, że lojalność można zdobyć wyłącznie poprzez finansową motywację pracowników. Warto jednak pamiętać, że (najczęściej) zawsze znajdzie się pracodawca, który zaoferuje wyższe stawki. W jaki więc sposób pracować, by uczynić pracownika „ambasadorem” naszej marki? Poniżej przedstawiamy kilka porad dotyczących budowania lojalności w organizacji.
- Najważniejsza jest… atmosfera.
- Firma musi stworzyć atmosferę, która niesie dla pracownika wyzwania, lecz umożliwia także stworzenie pozytywnych relacji pomiędzy pracownikami. Wspominając o atmosferze warto wspomnieć o idei work-life balance, która ma coraz więcej zwolenników i jest wdrażana
w coraz większej ilości firm. Work-life balance jest pojęciem niezwykle szerokim, jednak zgodnie z tą koncepcją pracodawca powinien doceniać swojego pracownika i dbać o jego dobre samopoczucie i zadowolenie z pracy.
- Określ cel i misję.
- Lojalny pracownik to taki, który zna cel i misję firmy i – co najważniejsze – czuje, że zadania przed nim stojące zbliżają organizację do ich osiągnięcia. Budowanie lojalności zatem to budowanie w pracownikach poczucia, że są oni zaangażowani w realizację priorytetów
i wartości firmy, a zatem, że są potrzebni organizacji.
- Udzielaj profesjonalnej informacji zwrotnej (feedback)
- Jeżeli dyrektor nie dzieli się informacjami z pracownikami (zwłaszcza dotyczącymi różnych aspektów ich pracy) i nie pozwala im podejmować decyzji, jakość ich pracy będzie się obniżać.
- Brak informacji zwrotnej powoduje również, że pracownicy nie będą mieli powodów, aby wykazać się kreatywnością i inicjatywą w ramach powierzanych obowiązków.
- Pytaj pracowników o ich pomysły.
- Zapytaj ich, czy mają pomysły na rozwój firmy, reklamę, pozyskiwanie nowych klientów itp. Jeśli będą one interesujące spróbuj zaangażować autorów tych pomysłów w ich wykonanie
i wdrożenie.
- Nie traktuj zwolnień jako sposobu na obniżenie kosztów.
- Trudno, aby pracownicy byli lojalni wobec firmy, która nie jest lojalna w stosunku do nich
i postrzega ich jako siłę roboczą i „koszty stałe”. Zwolnienia mające obniżyć koszty, bardzo często obniżają morale pracowników. W obawie o dalsze redukcje zaczynają oni szukać nowej pracy.
- Stwórz możliwości dalszego rozwoju.
- Ludzie chcą się rozwijać. Jeżeli firma nie stworzy pracownikom możliwości rozwoju, ci zaczną odchodzić. Zapewnij im dofinansowanie na podyplomowe studia i dodatkowe szkolenia, które przyczynią się do podwyższenia ich umiejętności i pomogą firmie. Co więcej, pracownicy korzystający z tego typu wsparcia zaciągają niepisane zobowiązanie do „zrewanżowania” się organizacji w postaci lojalności, zaangażowania i identyfikacji z firmą.
- Pamiętaj, że pomoc i otwieranie dalszych możliwości rozwoju nie powinny dotyczyć wyłącznie pracowników z potencjałem na funkcje kierownicze, ale obejmować wszystkich pracowników firmy.
- Pokaż, że zależy ci na budowaniu zespołu.
- To zadziwiające, jak wielu pracowników przyznaje, że menedżerowie nie znają ich imion, zainteresowań, a nawet ich stanowisk w firmie. Pracownik, który czuje się anonimowy dla pracodawcy nie będzie pracownikiem lojalnym.
- Jako menedżer powinieneś posiadać wiedzę o każdym z pracowników jako o człowieku – czy gra na instrumencie muzycznym, uprawia sport, posiada zwierzęta albo lubi podróżować?
- Stwórz kulturę opartą na zespole.
- Niektóre firmy organizują wspólne imprezy, zawody sportowe, tworzą kluby zainteresowań
w ramach których pracownicy mają okazję się zintegrować, lepiej się poznać, a czasem nawet odkryć drzemiący w nich potencjał czy zdolności.